Wednesday, April 13, 2011

Ainul Mardhiah - Bab 1 - Bahagian 4


“Oh… Hahaha… Ainul Mardhiah? Baby? Adik anta kan? Astaghfirullah. Ana terlupa. Maafkan ana kerana bersangka negatif.” Hisyam menepuk dahinya. Giginya sebaris terserlah. Baru dia teringat rakan sepermainannya itu dipanggil Baby oleh abangnya. Malah Baby itu menjadi panggilan rakan-rakan akrab mereka. Sehinggakan ada dalam kalangan mereka yang tidak mengetahui nama Baby itu adalah Ainul Mardhiah Binti Haji Awaluddin.

“Tak apalah Hisyam. Ana faham anta baru balik dari Mesir. Banyak perkara anta perlu ingat. Adik beradik ana takkanlah anta perlu ingat. Kami ni siapalah sangat.” Riak Aiman diubah sedih. Merajuklah kononnya.

“Eh, janganlah merajuk Aiman. Ana minta maaf. Ana betul-betul lupa. Hilang ketampanan anta kalau merajuk macam ni. Hahaha…” Tangannya merangkul tubuh Aiman Firdaus. Dia bukan tak tahu Aiman bergurau.
“Jadi, baby anta itu sudah dipanggil Diah sekarang? Dia tentunya sudah menjadi anak dara yang bukan lagi mahu dipanggil baby kan?” Tanya Hisyam sambil tersenyum lebar. Aiman Firdaus hanya mengangguk sekali. Mereka berdua ketawa hingga ke kereta.

Serentak Aiman Firdaus dan Hisyam sampai ke kereta, Ainul Mardhiah turut sampai. Sememangnya Ainul Mardhiah telah nampak kelibat seseorang yang tidak dikenali.  Tapi Ainul Mardhiah berlagak tidak ingin bertanya. Kerana dia tahu, bertanya itu ini akan mengambil masa abangnya dari terus memandu ke destinasi. Perutnya juga  seperti menghasut supaya  tidak melengah-lengahkan masa untuk diisi.

Aiman Firdaus faham riak muka adik kesayangannya. Dia juga mengambil keputusan untuk terus masuk ke dalam kereta. Sebaik unlock kereta, Ainul Mardhiah meluru ke tempat duduk belakang. Dia ingin melepaskan beg sandangnya yang baginya sangat berat. Hisyam terpinga-pinga kerana Aiman Firdaus seperti tak mahu memperkenalkannya kepada Ainul Mardhiah.  Dia terus mengambil tempat di sebelah pemandu sebaik sahaja Aiman Firdaus memasuki tempat di bahagian pemandu. Aiman Firdaus terus memandu keretanya keluar dari tempat parking kereta itu.

Bagi Hisyam pula, lain ceritanya. Dia seperti mengalami serangan jantung. Entah kenapa nafasnya semakin laju. Jantungnya seperti mengeluarkan bunyi ‘dup dap dup dap!’. Inikah Baby?  Sungguh dia telah berubah. Dahulu Baby adalah seorang kanak-kanak yang sangat kelelakian. Boyish. Tapi kenapa sekarang dia telah berubah? Ah! Sudah tentu berubah. Kali terakhir Hisyam bertemu mereka sekeluarga ketika dia berusia awal 16 tahun, sebelum dia memasuki Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Sabak Bernam. Dan ketika itu Ainul Mardhiah baru berusia 11 tahun. Benar sangkaan Hisyam tadi. Ainul Mardhiah bukan lagi Baby. Tapi dia adalah anak dara yang wajar dipanggil Diah.

No comments: