Thursday, March 24, 2011

Ainul Mardhiah - Bab 1 - Bahagian 3


Stop calling me that name. Abang, I’m already twenty. I’m not a baby anymore!” Bebel Ainul Mardhiah. Dia memulakan langkahnya seakan tahu lokasi abangnya. Berat hati untuk menapak mengenangkan begnya berat. Dalam hatinya tertanya-tanya siapakah kawan Aiman yang akan ada bersama. Aduh, nampaknya kenalah cover mulut nanti. Tak boleh nak becok sangat dengan Abang Aiman.
“Okay, okay. Set. Abang tunggu Diah kat sini tau. Cepat sikit. Nanti lambat pulak nak makan. Kata lapar sangat. Abang letak kereta kat tempat biasa abang letak tu.” Aiman Firdaus tersengih. Hisyam menjadi semakin pelik. Tak mungkin Aiman dah ada girlfriend kot?  Tak bagitau pun? Sampai hati Aiman tak cerita pun. Mentang-mentanglah selama ini Hisyam berada di Mesir. Kan selalu contact, kenapa tak bagitahu pun? Astaghfirullah. Hisyam beristigfar. Tak elok dia bersangka buruk pada sahabat sendiri. Hatinya menasihati dirinya sendiri. Hisyam terus berbuat muka selamba. Tapi perasaan ingin tahu membuatkan mukanya tak mampu menipu.
“Yelah… Diah tengah jalan la ni. Abang tunggu tau. Assalamualaikum.”
“Waalaikumsalam.” Aiman Firdaus menamatkan panggilan. Dia tersenyum mengenang keletah adiknya. Perhatiannya beralih pada Hisyam pula. Hisyam kelihatan seperti terpinga-pinga.
“Siapa tu? Bakal isteri ke? Tak pernah bagitau pun?” Hisyam cuba serkap jarang. Mata Aiman Firdaus terbeliak. Siapa? Aiman Firdaus cuba mencari siapa yang dimaksudkan. Yang telefon tadi? Terus Aiman Firdaus tergelak-gelak.
“Eh gelak pulak! Ana luku kepala anta baru tahu ya. Sudah berbakal tak beritahu ana pun.”
“Ehhh… janganlah. Baiklah biar ana jelaskan.” Kata-katanya terhenti. Langkah Aiman Firdaus ke kereta turut terhenti di situ. Langkah Hisyam juga terhenti. Aiman mengambil nafas yang panjang. Mukanya diubah serius.
“Sebenarnya dia adalah buah hati pengarang jantung ana. Dialah yang sentiasa menyinari hidup ana. Setiap hari ana takkan ceria tanpa dia di sisi ana. Ana teramat menyayanginya ya akhi.” Sengaja Aiman Firdaus mengusik sahabatnya itu.
“Kalau begitu, cepat-cepatlah memilikinya akhi. Siapa dia? Ana kenal tak?”  Respon Hisyam. Aiman Firdaus tergelak. Tapi gelak dalam hati. Dia tetap mahu teruskan situasi itu.
“Sudah lama dia menjadi milik ana. Anta mengenalinya. Dia adalah Diah. Ainul Mardhiah Binti Haji Awaluddin. She is my Baby.” Noktah. Terus Aiman Firdaus berpaling dan meneruskan langkahnya semula. Hisyam terdiam berfikir. Tapi langkahnya menuruti Aiman. Ainul Mardhiah Binti Haji Awaluddin? Macam pernah dengar. Haji Awaluddin? Eh, tu kan nama ayah Aiman? 

4 comments:

Anonymous said...

ala dh abs dh.. huhu

mEoMiEmO said...

pat rrr smb0ng cite nieyhhh...

mEoMiEmO said...

pat rrr smb0ng cite nieyhhh...

FiNa said...

Dah sambung dah...
terima kasih kerana membaca.. :)